Scholen

Studenten kunnen zich niet gemakkelijk concentreren of zich concentreren in de klas? Leraren streven ernaar om de aandacht van hun leerlingen te vangen? Misschien staat het probleem in de schijnwerpers. Verlichting heeft in feite invloed op onze gemoedstoestand, gezondheid en vermogen om te focussen. Dit feit wordt aangetoond door een aantal studies, waaronder bijvoorbeeld het populaire onderzoek van JA Veitch: ” Oculair verlichtingseffect op menselijke psychologie, stemming en gedrag ” (Technisch Rapport CIE nr. 158, Wenen) dat verlichting plaatst in relatie met humeur en menselijk gedrag.

Onderzoek naar de correlatie tussen het soort verlichting dat wordt gebruikt in klaslokalen en de resultaten van studenten zijn talrijk. Al in 1992 toonden Kuller en Lindsten in hun onderzoek ‘ Gezondheid en gedrag van kinderen in de klas met en zonder ramen ‘ (Journal of Environmental Psychology) hoe de hoeveelheid daglicht uitermate belangrijk is voor studenten om de doelen te bereiken die door leraren zijn gesteld.

Een feit bevestigd door Hesong en anderen in ” Daylighting impact op menselijke prestaties op school ” (2002). Er moet echter worden opgemerkt dat er andere onderzoeken zijn die deze resultaten totaal niet ondersteunen, zelfs als de nauwe relatie tussen leren en verlichting onbetwistbaar is.

Een publicatie van AiCARR (Indoor Environment and Energy Efficiency in Classrooms) uit 2011 behandelt het probleem door een interessante bijdrage te leveren aan de betekenis van termen als helderheid, helderheid, belichting, contrast, zichtbaarheid, etc.

Maar het is ook interessant om te onthouden dat er in een klaslokaal (of in een lab) verschillende functies plaatsvinden en verschillende objecten aanwezig zijn. Dit is precies de reden waarom verlichtingsarmaturen niet alleen als decoratie-items kunnen worden beschouwd, maar specifieke technische kenmerken hebben die rekening houden met de interactie tussen daglicht en kunstlicht.

  • Verbale communicatie – een essentieel element in een klaslokaal – vereist licht om verblinding tussen de student en de leraar tot een minimum te beperken (die nooit met hun rug naar het raam zou moeten staan ​​als er alleen daglicht is).
  • De aanwezigheid van schoolborden of witbord vereist verschillende verlichtingsontwerpen, omdat lichten altijd verblinding moeten vermijden die het lezen bemoeilijkt.
  • Schoolborden moeten verticaal en gelijkmatig worden verlicht.
  • Op witte borden absorberen de geschriften het licht terwijl de oppervlakken reflecterend zijn: in dit geval moeten de lichten dienovereenkomstig worden gepositioneerd.
  • In laboratoria moeten lichten worden geïnstalleerd op basis van waar de praktische demonstraties plaatsvinden en moet ook worden gekeken naar het type objecten dat wordt bestudeerd (metalen voorwerpen moeten anders worden belicht dan de manier waarop fruit wordt verlicht). Als een spot wordt gebruikt, kan de verlichting verticaal zijn.
  • Ten slotte vereist de aanwezigheid van een ander gemeenschappelijk object in moderne klaslokalen, dwz computers, het gebruik van ad hocverlichtingsoplossingen die rekening houden met toepasselijke normen (bijv. UNI EN 12464-1) gericht op het garanderen van comfort en veiligheid.

Zoals aangetoond, zijn er veel variabelen, dus verlichtingsoplossingen moeten flexibel zijn onder elk gezichtspunt. Daarom is de ideale oplossing om een ​​dynamisch verlichtingssysteem op te zetten dat gebruik maakt van LED-bronnen en dat kan worden beheerd en beheerd volgens verschillende behoeften.